Asigurarea marfurilor in transportul rutier

BLOG

Asigurarea marfurilor in transportul rutier

Asigurarea marfurilor in transportul rutier

Oct 31, 2017  

Atunci cand vorbim despre asigurari pentru piata transporturilor de marfa, putem observa ca acestea sunt de mai multe tipuri:
~ asigurarea răspunderii transportatorului;
~ asigurarea autovehiculului;
~ asigurarea de răspundere civilă a casei de expeditii;
~ asigurarea CMR;
~ asigurarea de accident a persoanelor legal transportate în autovehicul.

Toate aceste asigurări acoperă o gamă diversă de riscuri care pot fi generate de unele evenimente neprevazute ivite pe timpul derularii unui transport.

Ce este important de stiut insa pentru propietarul marfurilor in momentul cand se hotaraste sa incheie un contract de transport ?

Despre asigurarea marfurilor pe timpul transportului am constatat de-a lungul anilor ca lucrurile sunt putin neclare: predomina ideea ca, daca exista asigurarea de tip CMR a transportatorului atunci in caz de evenimente neprevazute care produc avarierea marfurilor propietarul acestora va fi bineinteles si imediat despagubit. In practica insa nu se intampla deloc asa.

Asigurarea de tip CMR a carausului despagubeste distrugerea partiala sau totala a marfii transportate daca si numai daca se dovedeste ca aceasta distrugere s-a produs din culpa transportatorului, in speta a soferului. Acest lucru este insa dificil de dovedit. Daca nu exista un proces verbal incheiat de Politie in care sa se consemneze situatia de mai sus, lucrurile devin discutabile vis- a- vis de societatile de asigurare: acestea invoca motive diverse, cel mai des intalnit motiv este ca marfa nu ar fi fost corect ambalata si astfel este deci culpa furnizorului marfii. Iar o eventuala despagubire iese imediat din discutie.

In plus, asigurarea CMR are o valoare limitata si este acoperitoare pentru toate marfurile din camion, intre care isi imparte valoarea in caz de dauna.

Despre asigurarea CMR, conditii de functionare si exceptii puteti citi mai multe in articolul dedicate acestui tip de asigurare.

Mai exista asigurarea de raspundere a casei de expeditii: ea functioneaza oarecum pe acelasi principiu, adica trebuie dovedit ca avarierea marfurilor a fost produsa din culpa casei de expeditii. Adica aceasta nu a dat instructiunile corecte de transport (aici trebuie dovedit deja ca le-a primit la randul ei, in forma scrisa, de la client acesta avand posibilitatea de a specifica in contract la rubrica “ Instructiuni speciale pe timpul transportului “ daca doreste ca marfa sa fie ancorata cu chingi si numarul de chingi dorit, daca doreste ca marfa sa fie asezata in vreun fel anume in camion si multe altele).

Singurul tip de asigurare care il despagubeste pe propietarul marfii, indiferent de cele intamplate si fara sa ia in discutie a cui este culpa, esteasigurarea de tip cargo a marfii. Ea functioneaza similar asigurarii casco la masinile personale, propietarul marfii este despagubit fara prea multe intrebari, asiguratorul urmand sa se indrepte ulterior pentru a recupera paguba asupra celorlalte verigi din lantul de transport.

Acest tip de asigurare se incheie de catre propietarul marfii sau de catre casa de expeditii in numele propietarului marfii si la cererea expresa a acestuia.Ea se deconteaza separat fata de tariful de transport convenit, care include numai asigurarea de tip CMR. Asigurarea cargo are ca baza de calcul factura de marfa astfel: asiguratorul percepe un procent din valoarea de pe factura, procent care poate incepe chiar de la 0.1%, in functie de natura marfurilor transportate (de exemplu una este sa se transporte tevi si alta este sa se transporte obiecte din sticla care prezinta un risc mult mai ridicat de deteriorare pe timpul transportului).

Despre acest tip de asigurare, despre conditiile si excluderile ei puteti afla mai multe detalii citind articolul din blog dedicat.

In incheiere, mentionam ca in calitate de casa de expeditii avem o colaborare cu firma de asigurari Gothaer si ca putem pune la dispozitia celor care doresc incheierea de polite cargo pentru marfurile transportate acest serviciu la tarife negociate preferential.